fredag 19 december 2008

Better Learning With Sites and Sound

Denna rapport som publicerats på http://www.insidehighered.com/news/2008/12/03/audio är intressant och tankvärd. Bifiogar nedan en kort sammanfattning från Högskoleverket.

Många lärare använder idag digitala hjälpmedel i sin undervisning, och en del tänjer gränserna ordentligt. Ny forskning i USA antyder nu att det verkligen finns anledning att utnyttja tekniken. En kvalitativt inriktad studie har funnit att Web-baserade verktyg som möjliggör för flera studenter att samtidigt bearbeta ett dokument ger studenterna en ökad förståelse. I en annan, fortfarande pågående studie, kan man med statistisk signifikans visa att lärarna kan betygssätta studenternas arbeten effektivare om de lägger in sina kommentarer som ljudfiler direkt i dokumenten. Vissa debattörer anser att de nämnda teknikerna är exempel på sådant som lyfts fram av rent kommersiella skäl. Det gäller dock inte fullt ut för de Web-baserade verktyg som är fritt tillgängliga på nätet och allt oftare används av studenterna. Ett exempel är Google Docs. Det är en programvara för både minnesanteckningar och gemensam och samtidig bearbetning av dessa. Programmet fungerar för såväl textfiler som kalkylblad och presentationer. Ett liknande program — Buzzword — har testats parallellt med sedvanlig hantering med hjälp av Word. Försöken visade att de som arbetade i Buzzword oftare använde grafik och tabeller i kombination med text för att förklara komplicerade förhållanden. De var också mer nöjda med sina arbeten. En ytterligare studie visar att studenter som får lyssna till texten eller kommentarer samtidigt som de läser den får ett bättre lärande. 

Inga kommentarer: