torsdag 27 november 2008

Wrapping it up

Vi börjar att närma oss slutet av vår resa i Canada. Vi ägnade morgonen åt möten på Athabasca University, bland annat mötte vi Cammy Peden på Learning Services. Hon ansvarar för att det skall finnas handledare (Tutor) för varje undergraduate course. Dessa fungerar som handledare och lärare för kurserna. Vi återkommer i vår inspelade analys om detta. Etfer ett intressant satmal var det dags för Stefan och hästen igen.Därefter besökte vi anläggningen där man producerade allt material som skickades ut till studenterna. Man köper även in böcker centralt och alla studenter måste ha samma upplaga så att det inte står olika saker i böckerna pga äldre versioner.

Efter denna visning åt vi lunch med Iain Robertson som fungerar som lite koordinator för undergraduate courses. Vi hade ett mycket intressant samtal och Iain ville gärna att Athabasca University borde besöka högskolan Dalarna för att få mer input. Det tyckte vi lät toppen och belönade hans insatser med en...häst:Senare på eftermiddagen gick vi ut och åt en middag med Dr. Terry Anderson som är mycket känd inom området nätbaserat lärande. Även Terry arbetar på Athabasca men tillhör dem som vill framåt och som vågar testa nya idéer. Han funderar mycket över web 2.0 och hur vi kan nyttja social networking inom högre utbildning. Vi hade ett mycket bra samtal och han fick oss att se Athabasca University ur en annan mer progressiv synvinkel vilket var viktigt. Vi kunde tillsammans med honom identifiera de viktigaste aktörerna i världen inom detta område vilket var givande. Vi återkommer i vår rapport om detta.

Efter middagen så var det dags för Stefan att överlämna vår sista häst. I detta fall var det mycket lyckat då hans släkt, som utvandrade i slutet av 1800-talet, härstammade från Dalarna.
Efter ett trevligt samtal med Terry Anderson var det Daladags

I filmen nedan ger vi lite mer synpunkter på dagen och ger er även svaret på den fråga vi har burit med oss genom resan...kommer vi att finna det nya lärandet?

Inga kommentarer: