torsdag 4 december 2008

Diigo - Web2.0 till stöd för forskning

Diigo - Web Highlighter and Sticky Notes, Social Bookmarking and Annotation, Social Information Network!

Det kommer hela tiden nya Web 2.0 program och tjänster och många av dessa är helt enkelt inte bra. Diigo däremot ger mersmak. jag har ännu bara testat Diigo under förmiddagen men jag ser stor potential i Diigo inte minst utifrån ett forskningsperspektiv. Det hela går ut på att man delar information om det som intresserar en, det kan i praktiken innebära att jag inom mitt forskningsområde finner något intressant. Grejjen är den att jag kan med Diigo se vilka andra som också finner intresse av samma information samt se vad de ev. har skrivit om detta ämne. Det går vidare att koppla samman flera personer som arbetar inom samma område och där kan utbyte mellan dessa initieras. Det är lite svårt att förklara men inte desto mindre viktigt att testa. I filmen nedan kanske du kan bli lite klokare över vad det handlar om:


Läs också denna artikeln från TechTalk-Best practices

Inga kommentarer: