onsdag 26 november 2008

På Athabasca University

Vilket välkomnande! Vi var väntade och blev genast mycket varmt omhändertagen av Mrs. Nancy Tarrant-Wood som fungerade lite som tour-guide, receptionist och allmän glädjespridare.
Nancy Tarrant-Wood

Därefter fick vi en snabb genomgång av utvecklingen vid Athabasca University av Dr. Nancy Parker. Athabasca har idag över 37 000 studenter på distans. Inte en enda läser alltså på campus och det enda tillfället då man besöker campus är vid examen. Till stöd för undervisningen nyttjar man rätt mycket personal som hjälper lärare att ta fram utbildningsmaterial. Det hela är mycket formaliserat och själva framtagningsprocessen går igenom sju steg (se: 7 phases of course development). Mycket av materialet som tas fram skickas per rekommenderad post och det hela står i stort sett universitet för. Enligt de studentundersökningar som man genomfört så är studenterna inom alla program mycket nöjda med studieformen. Målgruppen är först och främst inte unga studerande utan vuxna i åldern 35-40. Genomsnittsstudenten har traditionellt sett varit en kvinna på 35 år. Universitetet arbetar mycket med validering och tillgodoräknande av tidigare betyg för att kunna se vad som krävs för att få ut en examen. Vidare har universitetet en mängd studenter som kommer från studieovana miljöer. Man ger ett stort antal program som återfinns på denna länk samt har också skapat sidor där man kan testa sina kunskaper för att se om man kan klara av studierna . Mycket lät bra och spännande...

På eftermiddagen träffade vi Dr. Cindy Ives och Mr. Rodger Graham som arbetar med utveckling av distansutbildning. Dessa två var inte lika positiva till utvecklingen på Universitetet då man ansåg att man inte tog tillräckliga steg framåt i utvecklingen. Vi vaknade till och plötsligt insåg Stefan och jag att merparten av studenterna inte alls läser onlinekurser utan vad som sker i processen är i stort att en lärare tar fram en kurs tillsammans med personal som bistår läraren med utvecklingen av kursen och plockar ihop allt som behövs och skickar därefter ut hela kursen...i pappersformat...till studenten som sedan läser in allt och därefter är det i stort sett tentadags (inom sex månader skall tenta skrivas). När läraren har skapat kursen så är den helt klar och kan inte ändras, inte förrän vid nästa tillfälle då kursen ges igen. Man arbetar inte alls med realtidskommunikation och sänder inte ut en enda föreläsning i stort sett. Vi beskrev hur vi arbetar vid Högskolan Dalarna och det fanns stort intresse hos Dr. Ives och Mr. Graham att kunna utveckla verksamheten mer enligt vår modell. Vi återkommer om detta i vår dokumentation men en kort analys inspelad direkt efter mötet kommer nedan i muntlig form.

Efter vårt möte så var det dags för vår traditionsenliga gåva...hästen.

Dr. Cindy Ives och Mr. Rodger Graham

2 kommentarer:

Unknown sa...

Mycket intressant att följa era iakttagelser om deras distansutbildning. Det verkar ju verkligen som om Högskolan Dalarna ligger väldigt långt fram i denna undervisningsform. Jag hoppas att ni hittar något som är värt att ta med hem och testa här. Skriv gärna lite om det också,....när ni hittar det.
/Niclas

Jan Svärdhagen sa...

Roligt att höra att det är intressant att följa. Vi har en del intressanta saker att följa upp och det kommer vi att återkomma till.Tiden räcker inte riktigt till. Efter en hel dags möten så sitter vi hela kvällarna och skriver och funderar så det är verkligen hektiska dagar...men roliga.