tisdag 25 november 2008

Kvalité i distansutbildning

Det är ofta bra att vänta ett par dagar innan man skriver ned vad det är som man fått att tänka på efter de besök vi gjort. Det som jag kort vill ta upp är hur man jobbar med kvalitetsarbetet i kurser på UBC. Det första som delgav oss är att alla kurser som ska ges på distans går genom deras center så att de direkt kan vara med och bygga in en struktur för att det skulle bli god kvalité i kurserna. De är alltså med i framtagandet av studiehandledning och även av undervisningsmaterial. Jag tror att detta är något som skulle vara bra att införa även hos oss speciellt ur en kvalitetsaspekt. I Sverige har vi en helt annan syn på kursen och vem som har rätt att tycka och tänka runt omkring den. Vi är mycket mer protektionistiska, läraren är den som är experten på både kursupplägg och innehåll. Jag vet att inte alla ser det så men det är vanligt. Om vi kunde se varandra som tillgångar istället för som kontrollanter så tror jag att kvalitén skulle öka. IKT har erfarenheter från många olika kurser och program över vad som fungerar och det viktigt att dela med sig av detta.

Nu har vi inte det incitament som man har vid UBC. Där betalar man kostnader för utveckling och sen står Office of Learning Technology (OLT) för allt vad gäller multimediaproduktioner, animationer osv som behövs i kursen, så det är klart att man då nyttjar OLT. Kanske skulle man även hos oss kunna ha en pott med medel som vi från IKT skulle kunna fördela på projekt som behöver utvecklingsstöd precis som det var i början av vår utveckling när vi hade nätuniversitets pengar.

Den andra delen av kvalitétsarbetet var det att centret fick in svaren från universitetes kursvärderingsfrågor, inte samtliga frågor men de som rörde de övergripande om kursen. OLT sammanställde svaren och de kunde på så sätt följa utvecklingen. De  gick även in och studerade varje kurs specifikt för att se om de är något som behövs åtgärdas vid någon kurs. Jag tror att vi skulle behöva något liknande. Det vore otroligt bra att få se hur studenten ser på kvalitén i våra distanskurser så att vi kan stötta kurser som är i behov av detta samt att vi skulle få en bild av hur vi ska gå vidare med utvecklingen av verktyg för distansutbildning. Något som skulle vara ovärderligt är också att kunna använda informationen för att kunna sätta in utbildningsinsatser för våra lärare.

Ja det finns mycket mer att skriva men detta var kort, även om det inte blev så kort J

Inga kommentarer: